# 1. Grupa docelowa

Przekaz marketingu związany z roznoszeniem ulotek może być bardzo skuteczny. Przede wszystkim pozwala na dokładne sprecyzowanie odbiorców (grupy docelowej), a często także na specjalne dopasowanie reklamy do konkretnego odbiorcy (w przypadku kolportażu adresowego). Tak dopasowana forma przekazu gwarantuje wyższą skuteczność niż np. reklama masowa w internecie. Tym bardziej że w przypadku marketingu internetowego odbiorca najczęściej sam musi wykonać pierwszy krok (np. zacząć poszukiwania roznosiciela ulotek na OLX), na co jako firma nie masz wpływu. W przypadku, gdy reklama trafia bezpośrednio do jego rąk lub ląduje w skrzynce pocztowej, to ty wykonujesz pierwszy krok.

Na czym polega kolportaż materiałów reklamowych?

Kolportaż materiałów reklamowych polega na dostarczeniu wszelkich ulotek, broszur, teczek ofertowych, czy katalogów do odbiorców. Najczęściej odbywa się to za pośrednictwem operatora pocztowego (np. Ulotki24), który zatrudnia profesjonalnych roznosicieli ulotek oraz hostessy. Roznoszenie ulotek reklamowych najczęściej kojarzy się z dużymi miastami tj. Warszawa, Poznań, Szczecin, Katowice, Łódź, Kraków, Olsztyn, Nowy Targ,  Gdańsk, Gdynia, Białystok, Lublin, Radom, Kielce.

Jednakże usługi roznoszenia ulotek świetnie sprawdzą się także w mniejszych miejscowościach, a nawet wsiach. Większość operatorów pocztowych dostarcza materiały reklamowe nawet w miejscowościach, w których znajduje się zaledwie kilkaset punktów odbioru (np. skrzynek pocztowych etc.). Jeśli planujesz dotrzeć ze swoją reklamą do takich miejsc, bardzo dobrze sprawdzi się wtedy kolportaż bezadresowy.

skrzynki pocztowe

Dlaczego warto postawić na roznoszenie ulotek?

Profesjonalne roznoszenie ulotek jest jedną z najlepszych form reklamy bezpośredniej. Pozwala na szybkie i przede wszystkim tanie dotarcie do konkretnych odbiorców. Wręczanie ulotek klientom czy przechodniom na ulicy pozwala zwracać się bezpośrednio do grupy docelowej firmy (np. matek z dziećmi, studentów itp.). Roznosiciele ulotek często nie ograniczają się jedynie do wciśnięcia przechodniom ulotki w rękę, ale także nawiązują z nimi kontakt, rozmowę. Pozwala to na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Ulotki reklamowe mogą zawierać indywidualne kody rabatowe. Można dołączać do nich także vouchery, dzięki czemu okazują się jeszcze bardziej skuteczną formą reklamy i wpływają na lepsze zapamiętanie marki i wyróżnienie jej na tle konkurencyjnych firm. W ten sposób możesz także mierzyć efektywność obranych kampanii reklamowych. Choćby z tych powodów roznoszenie ulotek wciąż jest uznawane za intratną formę reklamy i nie ulega przestarzeniu mimo m.in. rozwoju marketingu internetowego.

Jak wygląda roznoszenie ulotek w praktyce?

Jeśli chcesz skorzystać z usługi roznoszenia ulotek najlepiej od razu nawiązać kontakt z przedstawicielem operatorów pocztowych. Podczas rozmowy z taką osobą możesz ustalić formę kolportażu, rejon dystrybucji, cennik, a także kwestie związane z samymi ulotkami np. format, druk ulotek itp. Na tym etapie dobrze jest już wiedzieć, na jaki rodzaj materiałów reklamowych chcesz się zdecydować. Mogą to być np. gazetki reklamowe (popularne wśród sklepów Biedronka, Kaufland, Rossmann, Hebe), tradycyjne ulotki lub broszury informacyjne (często wykorzystywane w bankach np. mBank, PKO, ING Bank Śląski) Po wykonaniu oraz dostarczeniu ulotek następuje dystrybucja materiałów reklamowych do odbiorców. Roznosiciel ulotek przygotowuje specjalne raporty z kolportażu, które trafiają do klientów, jako potwierdzenie rzetelnie wykonanej usługi.

Jak znaleźć firmę roznoszącą ulotki?

Jeśli zależy ci na tym, aby znaleźć profesjonalnych roznosicieli ulotek, najlepiej jest od razu sprawdzić, czy firma posiada status operatora pocztowego. Możesz to zrobić online. Wystarczy sprawdzić, czy firma jest wpisana do rejestru operatorów pocztowych. Takie firmy zajmują się dystrybucja materiałów reklamowych. Zazwyczaj w swojej ofercie posiadają także tradycyjny kolportaż ulotek. Kontakt z przedstawicielem takich firm najlepiej nawiązywać bezpośrednio np. przez stronę internetową lub wiadomość mailową.